Double-bill παράστασης Σε ποιόν ανήκει η γη;
Από τις 23 Δεκεμβρίου και μέχρι τις 30 Ιανουαρίου 2022, κάθε Παρασκευή, Σάββατο και Κυριακή, στο θέατρο Σημείο, οι θεατές θα έχουν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν δυο ξεχωριστές, αλλά αλληλένδετες παραστάσεις:
“Θάνος Βλέκας”
Διασκευή και σκηνική μεταφορά του ομώνυμου μυθιστορήματος του Παύλου Καλλιγά, που πρωτοδημοσιεύθηκε το 1855/56, και παρουσιάζεται για πρώτη φορά στο θέατρο.
«Κάτω από Καθαρό Ουρανό»
Από τα πρώτα χρόνια του ανεξάρτητου ελληνικού κράτους και το ζήτημα των εθνικών γαιών στη σύγχρονη πραγματικότητα της ελληνικής υπαίθρου. Σύνθεση κειμένων, ντοκουμέντων και σύγχρονων προφορικών μαρτυριών, με κεντρικό άξονα το ερώτημα: «Σε ποιόν ανήκει η γη;».
Με αφετηρία την ίδρυση του ελληνικού κράτους ως πράξη «απελευθέρωσης εθνικής γης» οι δύο παραστάσεις ανατρέχουν στις απαρχές του ελληνικού κράτους για να αναγνώσουν μέσα από αυτήν την προοπτική τη σύγχρονη πραγματικότητα, θέτοντας στο επίκεντρο το ερώτημα: «Σε ποιόν ανήκει η γη;»
Παράλληλα με τις παραστάσεις, θα πραγματοποιηθεί μια σειρά σύντομων ομιλιών, κατά τις οποίες προσκεκλημένοι της Ομάδας από διαφορετικούς χώρους (ακαδημαϊκό, καλλιτεχνικό, ακτιβιστικό, επιχειρηματικό κλπ), θα προσεγγίσουν το ερώτημα «Σε ποιον ανήκει η γη;», ο καθένας από τη δική του ιδιαίτερη σκοπιά. Οι σύντομες αυτές (διάρκειας 20΄) ομιλίες θα πραγματοποιούνται στον χώρο του θεάτρου πριν από την έναρξη της πρώτης παράστασης, ενώ θα παρουσιάζονται και στο διαδίκτυο μέσω live-streaming στη σελίδα youtube του Urban Dig Project.
Οι παραπάνω δράσεις εγκαινιάζουν το νέο UrbanDig Project της Ομάδας με τίτλο «Σε ποιόν ανήκει η γη» γύρω από θέματα συμμετοχικότητας των πολιτών στην διαχείριση του χώρου και των περιβαλλοντικών / πολιτιστικών πόρων της περιοχής όπου ζουν.
Λίγα λόγια για την παράσταση “Θάνος Βλέκας”:
Ο «Θάνος Βλέκας», το μοναδικό λογοτεχνικό έργο του Παύλου Καλλιγά, μιας από τις σημαντικότερες μορφές του ελληνικού 19ου αιώνα, είναι ένα γνήσιο ντοκουμέντο της εποχής των μετεπαναστατικών χρόνων μέχρι την ύστερη οθωνική περίοδο, της μεταβατικής εποχής κατά την οποία συγκροτείται το ελληνικό κράτος και διαμορφώνεται η νεοελληνική κοινωνία.
Μέσα από τη ζωή, τις περιπέτειες και τον τραγικό θάνατο του κεντρικού ήρωα, ενός νέου γεωργού, τίμιου και εργατικού, ο οποίος καταδιώκεται εξαιτίας του ληστή αδελφού του, έρχονται στην επιφάνεια αντιλήψεις, νοοτροπίες και στάσεις, αλλά και παθογένειες της κοινωνίας και του πολιτικού συστήματος, αναγνωρίσιμες μέχρι και σήμερα στον νεοελληνικό βίο: η ανοργάνωτη διοίκηση, η ληστοκρατία ως γενικότερο εθνικό φαινόμενο, η πολιτική συναλλαγή και διαφθορά, το αγροτικό ζήτημα, η δυσλειτουργία της δικαιοσύνης και του σωφρονιστικού συστήματος, το άδικο φορολογικό σύστημα. Η παράσταση επιχειρεί να αναδείξει αυτές τις αναλογίες ανάμεσα στο «τότε» και στο «τώρα», σε μια απόπειρα ανατομίας της δικής μας, επίσης «δύσκολης», ρευστής και αβέβαιης εποχής.
Την ιστορία του Θάνου Βλέκα, αυτού του καλοκάγαθου ανθρώπου που είχε την ατυχία να είναι μάρτυρας της γέννησης του ελληνικού κράτους, αναλαμβάνουν να διηγηθούν τρεις ηθοποιοί, μέσα από αλλεπάλληλες μεταμορφώσεις προσώπων και χώρων, σε μια σκηνική αφήγηση που επενδύει στη σωματικότητα και στο καυστικό χιούμορ της καθαρεύουσας του Καλλιγά προκειμένου να μας ξεναγήσει στο χαοτικό τοπίο του Ελληνικού Βασιλείου.
Λίγα λόγια για την παράσταση “Κάτω από τον Καθαρό Ουρανό”:
Πρώτα χρόνια του ανεξάρτητου ελληνικού κράτους: μια κοινότητα χωρικών, στην απεγνωσμένη προσπάθειά τους να γίνουν κύριοι της γης που καλλιεργούν από αιώνες, πέφτουν θύματα άγριας εκμετάλλευσης, για να ξεσπάσουν τελικά επί δικαίων και αδίκων.
Με έναυσμα αυτό το χαρακτηριστικό επεισόδιο, τρεις ηθοποιοί «επισκέπτονται» κείμενα, ντοκουμέντα και σύγχρονες προφορικές μαρτυρίες στην προσπάθειά τους να προσδιορίσουν τη σχέση τους με τη γη, ως χώρο ζωής, πόρο ζωής, τίτλο ιδιοκτησίας, αντικείμενο εκμετάλλευσης ή διεκδίκησης κλπ. Μέσα από τη διαδικασία αυτή, οι ηθοποιοί, βαθμιαία, «πατούν» καλύτερα και οι ίδιοι στον κόσμο όπου ζουν και στο πάτωμα της σκηνής.
Μια υβριδική παράσταση, ανάμεσα στο θέατρο-ντοκουμέντο και την performance, που μας προκαλεί να αναρωτηθούμε σε ποιόν, τελικά, ανήκει η γη.
ΚΥΚΛΟΣ ΟΜΙΛΙΩΝ
23/12 | Ελένη Τζιρτζιλάκη
25/12 | Γιώργος Βελεγράκης
26/12 | Νικόλαος Καμπέρης
1/1 | Mεταξία Μαρκάκη
2/1 | Πλάτων Ησαΐας
7/1 | Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος
8/1 | Δημήτρης Ψυχογιός
9/1 | Παναγιώτης Τουρνικιώτης
14/1 | Marija Maric
15/1 | Μπουλούκι, Παναγιώτης Κωστούλας & Φαίδων Μουδόπουλος-Αθανασίου
16/1 | Πωλίνα Γιωλτζόγλου
21/1 | Support Earth
22/1 | Ludwig Berger
23/1 | Christina Grubber
28/1 | Marie Schamboeck
29/1 | Έλια Αποστολοπούλου
30/1 | Αποστολία Παπαδημάκη & Βασιλική Γραμματικογιάννη
ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ
Διασκευή, επεξεργασία & σύνθεση κειμένων: Παναγιώτα Πανταζή
Σκηνοθέτης: Γιώργος Σαχίνης
Χορογράφος: Ειρήνη Αλεξίου
Μουσικός συνθέτης: Θάνος Κοσμίδης
Σκηνογράφος / Ενδυματολόγος: Άννα Μαγουλιώτη
Σχεδιάστρια Φωτισμών: Σεμίνα Παπαλεξανδροπούλου
Βίντεο: Αγγελική Μπόζου
Φωτογραφίες: Μαρία Τούλτσα
Ερευνητές ("Κάτω από Καθαρό Ουρανό”) - οργάνωση ομιλιών:
Ειρήνη Ηλιοπούλου, Μεταξία Μαρκάκη
Οργάνωση Παραγωγής: Στέλλα Ράπτη
Επικοινωνία: Ευαγγελία Σκρομπόλα
Ερμηνεύουν:Γιώργος Φριντζήλας, Γρηγόρης Μπαλλάς, Γιάννης Ασκάρογλου
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Παραστάσεις: 23 Δεκεμβρίου και μέχρι τις 30 Ιανουαρίου 2022, κάθε Παρασκευή, Σάββατο και Κυριακή
‘Ωρες παραστάσεων
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ & ΣΑΒΒΑΤΟ
Ομιλίες: Ώρα έναρξης 20:00
Θάνος Βλέκας: Ώρα έναρξης 20:45 (50΄)
«Κάτω από Καθαρό Ουρανό»:Ώρα έναρξης 21:45 (40΄)
ΚΥΡΙΑΚΗ
Ομιλίες: Ώρα έναρξης 19:00
Θάνος Βλέκας: Ώρα έναρξης 19:45 (50΄)
«Κάτω από Καθαρό Ουρανό»:Ώρα έναρξης 20:45 (40΄)
Τιμές εισιτηρίων:
1 παράσταση:10 ευρώ κανονικό, 8 ευρώ μειωμένο.
2 παραστάσεις:15 ευρώ κανονικό, 10 ευρώ μειωμένο.
Θέατρο ΣΗΜΕΙΟ
Χαριλάου Τρικούπη 4, Καλλιθέα 2109229579
Οι παραστάσεις πραγματοποιούνται με τη χρηματοδότηση του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού.
Comments